Tuesday, June 29, 2010

Blog Saya


Mulailah hari ini,Maka jadilah blog ini sebagai blog  aku Nurilma Dalila....Jom kita sembang

Monday, June 28, 2010

Cuba Bayangkan Anda Juga Mempunyai Kembar 4

Cuba anda bayangkan anda juga mempunyai kembar 4 macam ni. Sedangkan anda dah mempunyai 4 orang anak.....Tentu meriah rumah anda. he3.



***Ulasan:
Bagi mereka2 yang sedang di ambang perkahwinan, di ambang percintaan, di ambang berkasih sayang......persiapkanlah diri anda dengan ilmu2 keibubapaan. Kalau dapat 4 orang sekaligus mcm ni, mahu kelam-kabut nanti....hehe.

Thursday, June 24, 2010

Jalan2 Musim Cuti




Perjalanan yang jauh dari Kedah ke Melaka...muka masing2 keletihan hehe...layan jelah mereka2 itu, bila dah checkin hotel malas dah nak keluar.....

Friday, June 18, 2010

1 putera 3 Puteri


1- Nushafiqah Aqilah 2- Muhammad Shahrul Ikram
3- Nurilham Izzati 4- Nurilma Dalila

Di Malaysia pun Banyak Tempat Menarik




Hehe alasan tak ada duit nak pergi jalan luar negeri..............dulu pun dah duduk oversea...cukuplah kan..jalanlah kat Mesia pulak.

Ortodok atau Tak Ortodok Ni...?.

Untuk menjadi penulis, memerlukan berbagai kemahiran. Antaranya berlapang dada...mesti melihat sesuatu perkara itu secara menyeluruh. Antara trend baru atau lama memerlukan analisis......Suatu ketika dulu Pernah Ortodok, Sekarang Tak Tahu la Plak...hehe

Nasib Mahasiswa Bangsa Melayu Sendiri



***Ulasan:
Kesian kat Pelajar-pelajar ni. Ini adalah antara faktor rakyat semakin meluat kepada kerajaan. Ibarat cerita singapura di langgar Todak

Thursday, June 17, 2010

Sedihya Seorang Sahabat



Nilai sebuah persahabatan......
Apabila seorang sahabat pergi meninggalkan kita. Tinggallah kita bermuhasabah diri. Walaupun siapa kita pada pandangan orang lain, namun sahabat sejati sukar dicari.
Al-Fatihah kepada Allayarham Ustaz Hassan Shukri.......Amin Ya Rabbal Alamin.

Bangunan Baru Parlimen: Lepas Semua Bantah Kini Kabinet Pertimbang PICC


Petikan dari MStar Online
KUALA LUMPUR: Selepas pelbagai pihak mempersoalkan hasrat kerajaan untuk membina sebuah bangunan parlimen yang baru di Putrajaya dengan menelan kos perbelanjaan RM800 juta, kerajaan kini sedang mempertimbangkan untuk menjadikan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) sebagai bangunan Parlimen yang baru.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata majoriti anggota Parlimen juga bersetuju dengan cadangan itu memandangkan kedudukan PICC yang strategik.

"Kabinet telah memutuskan agar JKR (Jabatan Kerja Raya) menyediakan laporan termasuk kos mengambil alih sekiranya kita setuju mengambil PICC untuk dijadikan Parlimen," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, di sini semalam.

Beliau berkata, keputusan muktamad mengenai perkara itu bagaimanapun akan dibuat selepas kerajaan menerima laporan penuh JKR.

"Kalau laporan sudah siap dan kita tak setuju, maka kita akan tetap di sinilah," katanya.

Ditanya bilakah laporan itu dijangka siap, Mohamed Nazri berkata, tidak ada tempoh ditetapkan namun arahan telah diberi kepada agensi tersebut kira-kira tiga minggu lepas.

Beliau berkata, kerajaan juga akan hanya menggunakan peruntukan untuk menaiktaraf bangunan sedia.

"Kerana bangunan itu (PICC) telah ada di sana, kita tak perlu bina bangunan baru. Kalau kita nak sediakan peruntukkan, kita hanya belanjakan pada bangunan sedia ada, bukan untuk membina bangunan baru," katanya.

Mohamed Nazri sebelum ini dilaporkan berkata Jemaah Menteri telah memutuskan agar bangunan Parlimen yang baru dibina di Putrajaya manakala bangunan yang lama akan dibaik pulih dan dikekalkan sebagai bangunan warisan.

Beliau juga dilaporkan berkata kos pembinaan bangunan baru Parlimen dijangka menelan belanja RM800 juta manakala RM150 juta pula diperlukan untuk menaik taraf bangunan Parlimen sedia ada. Bagaimanapun, pelbagai pihak termasuk parti komponen dalam Barisan Nasional seperti MCA sendiri tidak setuju sebuah bangunan baru -parlimen dibina di Putrajaya.

***Ulasan:
Buat je persidangan kat bangunan lama tu, buat apa nak bazirkan duit rakyat, Apabila ahli parlimen melalui jalan-jalan dlm KL ke Bangunan Parlimen, baru diaorang tahu masalah rakyat....bukan seronok nak bermesyuarat je. Dah nama pun ahli parlimen dan dilantik oleh rakyat untuk berkhidmat kepada rakyat. Bukan rakyat lantik korang perabiskan duit rakyat...(aik, emosi la plak.)

Ministry, merchants reach accord on licensing

Ectract from The Star Online

Thursday June 17, 2010
The Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry and Federation of Sundry Goods Merchants Association have reached a consensus on a single licensing system from July 1 to sell six essential items. Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said the six items were flour, cooking oil, sugar, fuel, diesel and gas.

***Remaks:
When the problem arise, they will do like that and like this. why they did not think all of that before ??
(semenjak dua menjak ni dok speaking la plak :))

Wednesday, June 16, 2010

Apa Pendapat Anda?

Apa pendapat anda 20,30 atau 40 tahun daripada sekarang, Kalau budak pompuan ni dia jadi isteri orang, tension dak laki dia, kalau dia jadi mak, tension dak anak-anak dia...ye la asyik beleter 24 jam. Walau bagaimanapun ibubapa yang mempunyai anak ini cukup bertuah.....ibubapa mana tak sayangkan anak.....cuma anak saja tak tahan dileteri oleh ibu....walaupun leteran itu untuk kebaikan mereka. Renung-renungkan.

Strong quakes hit off Indonesia's Papua

Ectract From The Star Online

JAKARTA (Reuters) - A series of quakes struck off Indonesia's Papua province on Wednesday within a few minutes of each other, the U.S. Geological Survey (USGS) said, but there were no reports of casualties.

A 6.4 magnitude quake was followed 10 minutes later by a 7.0 magnitude quake, USGS said. A third quake struck a little later, with a magnitude of 6.3.

Indonesia's meteorological agency said the quakes occurred 114 kilometres (70.84 miles) southeast of Biak, in Papua, at a depth of 10 kilometres, and issued a tsunami warning after the second quake.

The National Disaster Mitigation Agency's spokesman, Priyadi Kardono, said there were no reports of casualties from the area. Kardono said he was still awaiting updates after the second quake.

***Remarks:
When the human do the wrong thing, this disaster will happen to remind the human kind.(cakap omputih plak)

Remaja Perempuan Semakin Ramai Merokok


Menurut kajian yang dilakukan oleh Kem. Kesihatan sudah ramai remaja perempuan yang merokok di negara ini, malah jumlahnya semakin banyak dalam tempoh yang singkat.

***Ulasan :
Begini lah jadinya apabila ibubapa tak sempat mengawal pergaulan anak-anak. Apabila keseronokan yang melampau yang diberi. Anak-anak akan semakin ketagih dengan keseronokan walaupun realiti kesudahannya mereka sudah mengetahuinya. Malah anak-anak zaman sekarang, sudah lama terdedah kepada keseronokan yang tidak ada kawalannya.

Petikan dari Blog Che Det Ex-Prime Minister

1. After the forum held by the University of Malaya to discuss the book by Barry Wain entitled "Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times", during which I was condemned for all kinds of misdeeds, many have asked me to sue the author. In fact even before the book was allowed to be sold in Malaysia, many who took exception to Barry Wain's vilification of my stint as the Prime Minister of Malaysia, many, including the Press have asked me to sue the author.

2. My view is that a politician must accept all the opinions for or against him as normal. They go with the job.

3. I am leery of politicians who sue their critics. I suspect that what they want is to make the issue sub-judice so as to prevent the critics from attacking them on the issue. This is a cowardly move and in fact proves that the criticisms are fully justified.
4. A politician who is convinced of his own integrity and innocence should be able to fend off the attacks by proving that they have no basis in fact. It is up to the people, after hearing both sides to decide on the matter. Shutting the mouth of the critics by abusing the authority of the court of law is no better than Governments which censor or shut down papers which are critical of them. Those who resort to this trick to shut the mouths of their critics are in fact showing the kind of leader they would make if they come to power.

5. Malaysians should be discerning enough to recognise such politicians who are fond of accusing others of misdeeds but who are in fact already abusing whatever little power they may have at their disposal.

6. Barry Wain and his people can say what they like. The people in this country can decide whether it is just arrogance or whether their accusations are what they say they are. I will have my say if I think it necessary.


***Ulasan:
Jadi usahlah disekat akhbar2 pembangkang. Biarlah rakyat sendiri yang menilainya.
Kalau bagai dikata.....kan kita mesti open minded. Pinjam kata2 seorang teman "bukan kita sorang hidup dalam dunia ni".

Rakyat Malaysia Pun Akan Jadi Begitu Jika Tinggal Agama

Berita Harian Metro
SEOUL: Jualan kondom di Korea Selatan melonjak lima kali ganda selepas penyokong meraikan kemenangan pasukan bola sepak mereka sewaktu menentang Greece pada perlawanan pembukaan Piala Dunia.

Kira-kira sejuta penyokong berbaju merah di seluruh negara itu, termasuk 200,000 di Seoul, memenuhi pusat perniagaan, stadium dan taman tema, Sabtu lalu untuk menyokong pasukan mereka yang menang 2-0 ke atas juara Euro 2004, Greece.....nak baca lagi buka sendiri harian metro 15hb Jun 2010.

***ulasan :
Malaysia pun dah jadi macam tu... Orang lain yang lawan bola sepak. Rakyat Malaysia pula yang terloncat-loncat lebih.

Surat Jemputan Dah Dapat Utk Menghadiri Seminar BA Antarabangsa




Kawan-kawan yang berminat boleh contact kat alamat berikut:-http://seminarnilampuri.blogspot.com/

Diskusi Ilmu

Dah lama rasanya tak pergi mana-mana majlis Diskusi Ilmu. Dah hampir 2 tahun rasanya semenjak sibuk dengan sambung MA ni. Teringin pulak nak pergi ke majlis yang satu ni....jom kawan2.

Tuesday, June 15, 2010

Akhirnya tercipta juga templet baru

Akhirnya setelah klik sana, kluk sini, tercipta juga background baru. Rasa puas hati sangat-sangat.Walaupun tak secantik mana tapi tetap rasa puas hati.

Cuti sekolah dah nak habis...






Monday, June 14, 2010

background blog

Assalamualaikum...

Ada ka sapa-sapa boleh bagitau cara-cara nak ubah background blog....blog orang cantik-cantik ja....blog sendiri old fesyen.....:))

Wajarkah saman ekor dikenakan?

Tadi saja check saman polis, ada juga kena saman speed trap. Yang menjadi persoalannya, tempat yang kita lalui tu, tak pernah pun lalu sebelum ni, cuma mungkin sekali je lalu..tu pun ketika melancong agaknya, rasa-rasa la, sebab tempat kena saman tu pulak nun jauh kat negeri di pantai timur. Mana kita nak tahu jalan-jalan tersebut. Dah tu tak pernah pulak dapat sebarang surat saman. Dah tu tak tahu berapa kelajuan tersebut, Time jalan-jalan masa melancong ni mana ada bawa laju-laju. Selalu bawa 80km je tu pun kat highway je. kalau kat jalan federal tak pernah lebih 70km, Itupun kalau jalan luas dan elok. Kalau setakat jalan kampung tak tahulah pulak ada polis jaga. Tapi jalan kampung setakat 30km pun dah kira laju dah. ish, ish memang tak patut. konpius-konpius. Bukan tak mahu bayar saman.....tapi rasa macam teraniaya je. memang tak puas hati sebab kena saman tak tahu kat mana.....yang heran mat-mat rempit, kaki-kaki lumba kereta tak pula kena saman ye..? Bagaimana pendapat kawan-kawan ?

Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!