Sunday, February 21, 2010

Proses kehakiman negara banyak tidak kena


KUALA TERENGGANU, 20 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menekankan bahawa tentu proses kehakiman dan perundangan dalam negara ini sekarang banyak yang tidak kena sehingga orang luar memprotes.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang semasa bercakap kepada media selepas merasmikan Himpunan Pemuda Islam Kawasan Kuala Terengganu (Pemikat) 2010 di sini, semalam berkata, situasi itu mesti diperbetulkan supaya proses keadilan wujud.

Begitupun, beliau bukan ‘menyelar’ tetapi tidak bersetuju terhadap campur tangan asing dalam sebuah negara berdaulat di atas kaedah secara umum, iaitu atas prinsip hubungan luar dan diplomasi antarabangsa.

Berikut ialah jawaban beliau kepada soalan pihak media.

Wartawan: Dalam isu campur tangan asing, apakah pandangan PAS. Sebab, ada pihak yang membantah campur tangan tersebut?

Abdul Hadi: Pertama, PAS sebagai sebuah parti Islam dari segi dalaman PAS mahu proses kehakiman berlaku dengan adil dan baik, khususnya mengikut konsep Islam itu sendiri yang perlu diberi hak kepada orang yang dituduh, hakim dan yang menuduh. Semua pihak mempunyai perhitungan dosa dan pahala, bukan sahaja undang-undang yang lahir undang-undang Barat. Sekiranya, masalah ini tidak selesai di atas dunia ini dengan betul, Tuhan akan selesai juga di hari kiamat. Saya beri peringatan kepada semua pihaklah. Sebab itulah, dalam Islam ini ada undang-undang hudud yang termasuk di dalamnya undang-undang qazaf, dengan saksi-saksi yang betul, yang cukup jumlahnya empat orang saksi, yang budiman, yang beriman dan berakhlak. Hakim pula mestilah orang yang beriman dan bertaqwa.

Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia mahu negara kita sebuah negara yang berdaulat dan tidak perlu kepada campur tangan asing, apa lagi dari negara-negara barat, negara yang bukan Islam. Campur tangan ini mungkin kerana ada tempat-tempat yang boleh ditembusi oleh campur tangan asing. Saya merasakan sekiranya kita berlaku dengan adil mengikut konsep yang tepat, ada kehebatan kita dan pihak asing tidak berani hendak campur. Ini mungkin kerana ada kelemahan-kelemahan yang memberi ruang kepada pihak asing hendak campur tangan. Dengan sebab itu, kita perlu memperhebatkan kehakiman kita sendiri dan sistem kita sendiri supaya disegani oleh semua pihak termasuk pihak asing.

Jadi, pada pandangan Datuk Seri, campur tangan asing itu tidak bolehlah?

Campur tangan tidak boleh tetapi dari dalaman sendiri mesti perbaiki, mesti ada kehebatan. Ini kerana, apa yang berlaku hari ini timbul krisis ‘keyakinan’ terhadap sistem kehakiman. Dengan sebab itu, selesaikan krisis keyakinan ini dahulu. Barulah kita ada kehebatan. Jika tidak, hilang kehebatan kita.

Jadi, PAS sendiri melihat sistem kehakiman kita tidak berjalan lancar dan dipengaruhi?

Sistem kehakiman kita masih berada di bawah Jabatan Perdana Menteri, di bawah mereka yang ada kepentingan politik dan tidak ada pemisahan kuasa di antara ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’. Pemisahan kuasa itu tidak berlaku, sudah jadi bercelaru dan ini yang menyebabkan hilang keyakinan. Dengan sebab itu, kita mahu pemisahan kuasa itu berlaku dan barulah kehakiman itu ada kewibawaan dan ada kehebatan.

Maksud Dauk Seri, ada campur tangan dalam ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’ dan menyebabkan krisis?

Ya, krisis, krisis keyakinan yang berlaku.

Jadi, maksudnya badan kehakiman mesti jadi badan bebas dan tidak dipengaruhi?

Ya, bebas dan pemisahan kuasa itu ada, dengan sebab itu, kehakiman patut diletak di bawah Parlimen secara langsung atau di bawah Majlis Raja-Raja Melayu, supaya yang disebut Raja Berperlembagaan itu dipraktikkan dengan cara yang tepat.

Datuk Seri, ekoran campur tangan Australia, ada kemungkinan atau tidak PAS mengambil langkah membuat bantahan?

Itu kita belum lagi membuat keputusan dan kita kena kaji dahulu, kita lihatlah. Sebabnya, dalam masa yang sama kita rasa malu nak bantah orang campur tangan jika kita sendiri, tangan, jika kita sendiri ada keaiban. Cara yang lebih berkesan ialah kita memperbaiki diri kelemahan kita sendiri. Itu cara yang tepat. Dan kita kena siasat secara adil terhadap diri kita sendiri. Sebabnya, Islam mengharamkan kita membela kezaliman walau pun dari kalangan puak kita sendiri, negara kita sendiri. Konsep keadilan Islam adalah sejagat.

Datuk Seri, tadi kata kita rasa malu sebab ada keaiban. Apa yang dimaksudkan dengan keaiban itu?

Keaibannya ialah kita melihat tidak ada pemisahan kuasa di antara semua pihak iaitu ‘legislatif, eksekutif dan judiciary’ dan Nabi kita Muhammad s.a.w. sendiri mengajar kita pemisahan kuasa ini dalam kes yang banyak dan dalam yang mengaibkan diri Nabi sendiri. Di mana Nabi s.a.w. tidak menggunakan kuasa dia tetapi dia melantik hakim untuk menyelesaikan masalah dia sendiri. Dan hakim itu diberi hak untuk menghukum jika dia salah. - Harakahdaily

* Tok Guru Nik Aziz jarang bagi bola lambung buat Umno sebaliknya umpan demi umpan.

Kenapa Diam ?

SIS dan liberalisme?
Awang tertarik dengan kenyataan Mufti Perak, Harussani Zakaria yang membidas Sisters in Islam (SIS) kerana dikatakan menolak hukum Allah. Teguran itu dibuat berikutan reaksi SIS yang menyifatkan tindakan merotan tiga wanita Islam atas kesalahan melakukan persetubuhan haram sebagai diskriminasi terhadap wanita.

Pertubuhan bukan kerajaan itu mendakwa hukuman sebat mencabuli hak sama rata. Menurut SIS, tidak sepatutnya berlaku diskriminasi seperti yang dijamin oleh Perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

Bukanlah niat Awang untuk memihak kepada sesiapa. Teguran Harussani sebagai seorang ulama yang disegani, ada kewajarannya dan perlu dihormati.

Ketiga-tiga wanita yang menjalani hukuman sebat baru-baru ini adalah di bawah perundangan syariah dan bukannya sivil, yang hakikat tersebut mesti difahami. Ia sudah termaktub dalam Islam, jadi untuk apa dipersoalkan oleh NGO yang mendakwa menjaga kepentingan Islam.

Berdasarkan sesi-sesi penerangan berkaitan kaedah hukuman sebat mengikut syariah ke atas pesalah wanita, pelaksanaan sebatan tidaklah seberat mana dan cukup sederhana. Lengkap berpakaian dan tiada pun kesan luka pada badan pesalah.

Lagi pun, untuk apa menjadikan ia isu besar sedangkan ketiga-tiga wanita berkenaan reda, malah lebih suka menjalani hukuman sebat sebagai sebahagian daripada usaha menyucikan dosa.

Dalam Awang mendokong Islam yang progresif dan menghargai sedikit sebanyak sumbangan SIS namun diharap NGO itu dapat menilai diri sendiri, hala tuju dan relevansinya kepada kepentingan sebenar umat Islam. Makin banyak suara yang marah dan kecewa terhadap SIS. Ini berdasarkan pendiriannya dalam beberapa isu kritikal yang dilihat tidak selari dengan hukum-hakam Islam.

NGO itu juga perlu belajar mendengar pandangan pelbagai pihak dan jangan menganggap mereka sahaja di pihak yang benar. Persoalan yang berbangkit apakah yang SIS perjuangkan - Islam, feminisme Islam atau liberalisme?

Walaupun bukan pakar, Awang memahami sejarah feminisme Islam dunia termasuk pemikiran Profesor Dr. Aminah Wadud, Dr. Fatima Mernisi dan Amira Sonbol. Antara yang kerap dibangkitkan ialah berkaitan tafsiran semula ayat-ayat Al-Quran dan hadis dari sudut 'kepentingan' wanita. Beberapa tokoh feminisme lain turut mempersoalkan hal-hal fundamental dalam Islam termasuk tafsiran klasik dan teks wahyu yang dianggap kononnya memihak kepada ulama dan kaum lelaki. Semua ini jelas menampakkan aliran liberalisme.

Apakah SIS mahu terjebak dengan liberalisme, yang Awang harap tidak. Tetapi jika mahu menegakkan liberalisme mengatasi kepentingan Islam, gugurkan sahaja perkataan Islam pada nama pertubuhan itu.

Ketika umat Islam kian berdepan dengan pelbagai cabaran termasuk perpecahan dan kebejatan sosial, adalah lebih baik SIS mengambil pendekatan mengadakan dialog tertutup jika tidak berpuas hati. Mengeluarkan kenyataan yang mempersoalkan Islam, hanya akan memberi implikasi buruk.

Sesungguhnya Awang juga ingin melihat peranan SIS dalam membantu wanita dan gadis Islam yang terjebak dengan masalah sosial seperti kes buang bayi dan seks bebas, yang kian membimbangkan. Daripada mereka banyak bercakap, apa salahnya SIS lebih berorientasikan tindakan di peringkat akar umbi.

Selain SIS, beberapa NGO lain termasuk berkaitan gender dan hak asasi (kebanyakannya bukan Islam), Majlis Peguam dan pemimpin PKR, Zaid Ibrahim turut membantah hukuman tersebut. Ada yang berpendapat tidak wajar diwujudkan sistem perundangan yang pelbagai. Pertanyaan Awang, apakah tidak boleh dilaksanakan hukuman syariah bagi umat Islam di negara ini sedangkan Islam adalah agama rasmi yang termaktub dalam Perlembagaan? Mungkinkah bantahan ini juga ada motif lain, yang didorong terhadap kebimbangan undang-undang syariah akan lebih subur di negara ini? Awang tidak pasti hal itu tetapi yang lebih pasti SIS perlu lebih menjaga sensitiviti umat Islam. - Utusan

* Senyap seribu bahasa pula majlis fatwa kebangsaan.

Siapa Pelampau ?

KP Jakim: Pihak pertikai hukuman sebat pelampau
KUALA LUMPUR, Feb 21 – Pihak-pihak yang menentang undang-undang syariah yang memperuntukkan hukuman sebatan khususnya terhadap kaum wanita, yang menjadi polemik sekarang, merupakan golongan pelampau, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd. Aziz.

“Soalnya, jika isu begini dimulakan oleh orang yang jahil kita boleh faham, tetapi kalau ia dibawa oleh orang undang-undang atau syariah ini satu keganjilan yang besar.

“Sebab itu saya kata orang yang menentang ini sebagai pelampau,” kata beliau dalam temu bual dengan Mingguan Malaysia disiarkan hari ini.

Wan Mohamad berkata, undang-undang sebat bagi kes kesalahan syariah ini baru dilaksanakan selepas pindaan Akta Parlimen 1965 yang digazetkan pada 1986.

Menurut beliau, ia memperuntukan hukuman maksimum enam sebatan, tiga tahun penjara atau denda RM5,000.

Setakat ini menurut beliau, seramai 10 lelaki dan tiga wanita telah dihukum sebatan syariah iaitu tujuh kes di Penjara Kajang dan Penjara Wanita Kajang, Selangor, Penjara Pengkalan Chepa, Kelantan (lima) dan Penjara Penor, Pahang (satu).

Oleh itu kata beliau, tidak wajar mempersalahkan Mahkamah Syariah ataupun mempertikaikan keputusan hakim sebab tidak hukum sebat 40, 80 atau 100 kali.

“Yang jelas, mahkamah bertindak mengikut undang-undang,” katanya.

Wan Mohamad juga berkata dalam kes takzir, pesalah tidak boleh dihukum sebat lebih 10 rotan.

“Ini berdasarkan hadis Nabi SAW yang bermaksud: Janganlah disebat lebih 10 kali sebatan kecuali dalam kes had daripada had-had (hudud) Allah.

“Namun, saya pelik apabila ada ahli undang-undang sendiri yang pertikaikan perkara ini. Seolah-olah mereka tidak iktiraf akta ini.

“Sepatutnya mereka termasuk Majlis Peguam kena didik masyarakat agar memahami perkara ini,” katanya lagi.

Mengenai isu bekas model sambilan Kartika Sari Dewi Sukharnor yang dihukum sebat oleh mahkamah pada Julai lalu tetapi belum disebat sehingga sekarang, Wan Mohamad menjelaskan ia terletak di bawah bidang kuasa negeri.

“Ia tertakluk kepada pihak berkuasa negeri untuk memutuskan perkara tersebut,” katanya.

Menjawab soalan dalam Islam minum arak dihukum sebat 40 kali tetapi mengapa pesalah hanya dihukum sebat enam kali, Ketua Pengarah Jakim menjelaskan, dalam konteks Malaysia Mahkamah Syariah terikat dengan bidang kuasa yang diberikan oleh Parlimen.

Beliau juga ditanya mengapa hukuman sebat tidak dilakukan di hadapan khalayak.

Jelas Wan Mohamad, umumnya undang-undang tentang keseksaan dalam sistem perundangan negara didasari oleh beberapa tujuan dan dari segi Islam ia adalah untuk menegakkan keadilan dan juga menjaga kepentingan umum.

Di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah, kata beliau, orang ramai tidak dibenarkan menyaksikan pelaksanaan hukuman disebat.

“Kita dapati kalau hukum secara Islam dan benar-benar mengikuti syarak, pesalah akan insaf dan tidak mengulanginya.

“Realiti pelaksanaan sebat bagi kes syariah ia mesti dilaksanakan di dalam penjara. Ia mengikut seksyen 125(4) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah no. 8 Tahun 2002. Orang ramai tidak dibenar menyaksikannya.

Menurut Wan Mohamad, hukuman sebat ini terbahagi dua iaitu dalam masalah hudud dan takzir di mana hudud wajib dilaksana mengikut ketentuan Allah manakala takzir pula bermaksud dera yang menjadi pengajaran. Jumlahnya ditentukan oleh pemerintah.

Semalam Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata beliau menghormati hukuman sebatan di bawah undang-undang syariah tetapi berpendapat Islam juga membolehkan pendekatan pemulihan dan kaunseling.

“Salah tetap salah tetapi ada banyak cara untuk menangani isu ini termasuk pemulihan dan kaunseling,” kata Shahrizat.

Ketua Wanita Umno itu mengakui hakim-hakim Mahkamah Syariah mempunyai budi bicara untuk mengenakan hukuman disebat tetapi menekankan, merotan wanita adalah isu sensitif.

Beliau menambah hukuman sebatan juga memberi ruang kepada mereka yang mengambil kesempatan dengan mendakwa kaum wanita di negara ini tiada suara.

Sisters in Islam (SIS) membidas tindakan Jabatan Penjara melaksanakan hukuman sebatan ke atas tiga wanita Islam berhubung kesalahan mengadakan seks haram dengan menganggapnya sebagai satu diskriminasi terhadap kaum wanita.

SIS berpendapat melaksanakan hukuman sebatan ke atas mereka tindakan itu secara tidak langsung menggambarkan yang kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan orang ramai.

Pada Rabu lalu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata tiga orang wanita Islam telah menjalani hukuman disebat, menjadikan yang pertama menjalani hukuman ini di bawah undang-undang Syariah.

Hukuman dijalankan di Penjara Kajang Feb 9 lalu.

Tiga pesalah wanita itu bersama empat lagi pesalah lelaki dihukum sebat mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram) yang dijatuhkan Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara Disember 2009 hingga bulan lalu.

Langkah melaksanakan hukuman sebatan ke atas wanita mencetuskan kontroversi tahun lalu selepas Kartika yang dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada Julai 20 lalu setelah mengaku bersalah meminum arak di sebuah hotel di Cherating pada Julai 11 2008.

Majlis Peguam juga terkejut dan kecewa dengan kenyataan bahawa tiga wanita Islam telah menjalani hukuman sebatan yang dikendalikan oleh Penjara Kajang. - www.themalaysianinsider.com

** Dah nama anti Islam
Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!